Vetpercentage meten

Gepubliceerd op 7 juni 2020 om 13:00

Het vetpercentage kan nuttig zijn om de voortgang van afvallen bij te kunnen houden. Dit meten we met een huidplooimeter. Voor de fanatieke spier opbouwende fitnessers kan het zijn dat het gewicht niet afneemt, maar het vetpercentage wel. Dit komt omdat je je spieren traint en hierdoor groeien. Spieren zijn zwaarder dan vet wat ervoor zorgt dat het gewicht gelijk kan blijven. Het is bij spier opbouw belangrijk dat je voldoende eet, maar ook weer niet te veel want dan sla je dit op als vet. Om af te vallen is je vetpercentage een belangrijk gegeven om te controleren of je vooruitgang boekt.

 

Deze meting kan het beste gedaan worden met deze vetpercentage meter.

De uitkomst van de meting is het percentage van je lichaam dat bestaat uit vet. Hoe lager deze percentage hoe minder vet.

 

Instructie vetpercentage meten.

Het is een meting waarbij je op verschillende plaatsen van je lichaam de dikte van je vet meet en dit bij elkaar optelt waarna je in een tabel kan uitlezen wat je vetpercentage is. Dit is een van de meest betrouwbare metingen die er is.

Wij gaan dit met een 4 punts meting doen. Het is voor vrouwen en mannen dezelfde meting maar de waarde moet uit een andere tabel worden gehaald. Het is belangrijk dat je de meting door iemand laat doen. Het liefst dezelfde persoon als er bijvoorbeeld elke maand wordt gemeten. Dit omdat er door deze persoon steeds op dezelfde plek wordt gemeten waardoor de vooruitgang goed is bij te houden en we een juiste meting krijgen.

 

We voeren de meting uit op de linkerkant van het lichaam. Pak met je duim en wijsvinger een huidplooi vast en zet daaronder de tang. Knijp de tang in totdat de pijlen tegen over elkaar zitten. Laat vingers los en laat de tang 1-2 seconden zitten en lees de waarde af absoluut niet langer. Herhaal dit 3 keer. Bij 3 keer een andere meting neem je hiervan het gemiddelde.

 

Stap 1

Meet de biceps aangeven met het cijfer 1 in de afbeelding.

Neem aan de voorkant van de arm het midden van de bovenarm en meet hier de waarde.

 

Stap 2

Meet de triceps aangegeven met nummer 2 in de afbeelding.

Neem aan de achterkant van de arm het midden van de bovenarm en meet hier de waarde.

 

Stap 3

Meet de plooi op de hoe van het schouderblad. Dit is aangegeven met nummer 3 in de afbeelding.

 

Stap 4

Meet de plooi op de buik valk boven het heupbeen. Meet net boven de plek waar het heupbeen het meest naar voren komt. Dit is weergegeven in de afbeelding als nummer 4.

 

Stap 5

Tel de gemeten waardes bij elkaar op.

Kijk in de tabel bij de huidplooidikte in mm. En zoek de opgetelde waarde op in de tabel.  Lees naar rechts en kijk onder welke leeftijd je valt en je hebt je vetpercentage. Let op voor mannen en vrouwen geld een verschillende tabel.

Huidplooimeting tabel voor Mannen

De huidplooidikte kun je berekenen door alle metingen van de vierpuntsmeting op te tellen.

Huidplooimeting tabel voor vrouwen

De huidplooidikte kun je berekenen door alle metingen van de vierpuntsmeting op te tellen.

Nu je je vetpercentage weet kun je het aflezen in de tabel hieronder en kijken of het te laag, goed of te hoog is. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.