Gevolgen te weinig groenten en fruit

Gepubliceerd op 13 januari 2020 om 18:00

Groente en fruit staan in de Schijf van vijf en wordt dus als gezond bestempeld. Als kind wordt je al geleerd dat fruit en groenten gezond zijn. In fruit en groenten zitten vitaminen en mineralen die ons lichaam nodig heeft om gezond te blijven. Het is door de Wereldgezondheidsorganisatie aanbevolen om minstens 400 gram groenten en fruit per dag te eten. Dat is 250 gram groenten en 150 gram fruit per dag eten om aan de behoeften van vitaminen en mineralen te voldoen.

Als hier niet aan wordt voldaan kunnen er ernstige klachten ontstaan. Maar wat zou er nu kunnen gebeuren? Er wordt namelijk niet gesproken over wat de gevolgen zijn van geen of te weinig groeten en fruit maar alleen dat het gezond zou zijn. Hieronder vindt je voorbeelden die er kunnen gebeuren als je te weinig groenten en fruit binnen krijgt.

 

Darmklachten

In groenten/fruit zitten veel vezels. Vezels prikkelen de darmen wat de peristaltiek bevorderd. Bij een onvoldoende inname van groenten en fruit wordt de kans groter om obstipatie en ontstekingen te krijgen in de darmen. Vitaminen, mineralen en vezels samen zorgen dat er minder kans op ontstekingen en obstipatie is in de darmen.

 

Overgewicht

Vooral groenten geeft een vol gevoel terwijl er weinig calorieën in zitten. Als je geen groente eet vul je dat eten waarschijnlijk op met andere voeding. De kans is groot dat dit eten een stuk hoger is in calorieën.
Eet dus voldoende groente om overgewicht te voorkomen. Als je wilt afvallen is het verstandig om groente inname te verhogen om afvallen mogelijk te maken.

 

Weinig energie

Wanneer je lichaam voorzien is van alle vitaminen en mineralen kost het minder energie om het lichaam goed te laten functioneren. Meer energie geeft je de kans om meer te bewegen zodat je je nog fitter gaat voelen.

 

Hart- en vaatziekten

Wereldwijd zijn er per jaar 16,7 miljoen mensen die sterven aan hart en vaatziekten. Door voldoende te bewegen en een uitgebalanceerde voeding met veel groenten en fruit wordt de kans op hart en vaatziekten enorm verlaagd.

 

Slecht zicht

Vast nog nooit een konijn gezien met een bril?! Dat klopt en komt doordat de konijn voldoende wortel eet. Een veel gehoorde motivatie om meer wortel te eten slaat natuurlijk nergens op maar toch zit er een kern van waarheid in. In veel groenten zitten vitamine A. Vitamine A is nodig om de lichtgevoelige cellen in de ogen goed te laten functioneren. Bij een tekort hiervan kan zelfs blindheid optreden.

 

Haaruitval

Groente helpt niet alleen tegen haaruitval, maar zorgt er ook voor dat het sterker wordt, dat het niet droog wordt, dat het niet dunner wordt, dat het niet grijzer wordt en dat het mooi glanzend wordt.

 

Depressie

Een tekort aan groente en fruit heeft niet alleen fysieke nadelen, maar ook mentaal. Het positieve effect van de voedingstoffen in groente en fruit op de geluksstofjes in onze hersenen is een goede reden om veel groente en fruit te eten.

 

Kwetsbaarder voor ziektes

Groente en fruit bevatten veel antioxidanten die ons niet alleen beschermen tegen ziektes zoals kanker, maar ook tegen veroudering. Als je weinig groente en fruit eet zal je ook merken dat je vaker verkouden bent.

 

Of je groente en fruit zal missen? Persoonlijk zou ik het niet uitproberen. Nu we dit weten zul je er vast meer op gaan letten. Het kan heel goed mogelijk zijn dat het je niet lukt om meer groenten en fruit te nuttigen. Ons product kan je helpen om een stap te zetten in de goede richting. Klik hier voor het product. 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.