Voeding

Gepubliceerd op 22 december 2019 om 15:37

Als je wilt afvallen of gezonder wilt gaan eten is het belangrijk om iets af te weten van eten.

Veel eten heeft het menselijke lichaam eigenlijk niet nodig. Er worden veel dingen gegeten omdat ze lekker zijn of uit gewoonte. Voor het lichaam is het van groot belang dat het een toereikend aanbod van alle voedingsstoffen krijgt. Dit kan worden bereikt door gevarieerd te eten. Het Voedingscentrum heeft als basis voor een gezonde voeding een aantal aanbevelingen opgesteld. Deze adviezen staan beschreven in de Schijf van Vijf. Hiermee wordt bereikt dat het lichaam de juiste voedingsstoffen krijgt die nodig zijn voor een goede celstofwisseling, en in de juiste hoeveelheid. Wanneer een van de noodzakelijke bestanddelen ontbreekt, kan dit ziekteverschijnselen tot gevolg hebben. Eenzijdig gebruik van voedingsmiddelen zoals langdurig diepvriesmaaltijden of patat nuttigen geeft onvoldoende voedingstoffen wat zorgt voor een tekort op den duur.

De energie en de warmte die ontstaan door de verbranding van voedingsmiddelen wordt meestal uitgedrukt in calorieën. De hoeveelheid voedsel per dag is per persoon verschillend. Dit hangt af van leeftijd, lichamelijke inspanning, gewicht en de temperatuur van de omgeving.

Met een smart watch kan goed worden bijgehouden hoeveel iemand verbrand en met een voeding app kan worden gekeken hoeveel iemand eet aan calorieën. Door deze met elkaar te vergelijken kan worden gezien of iemand groeit, afvalt of gelijk blijft in gewicht.

Hierbij geld dat als er meer calorieën worden gegeten dan dat er verbrand wordt groeit men.

 

Een gevarieerde voeding bestaat uit: koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamine, mineralen, vezels en water. De juiste dosering van deze voedingstoffen is dus belangrijk voor het goed kunnen functioneren.

 

Eiwitten dienen vooral als bouwstoffen. Denk hierbij aan de stenen van een huis. Als er een gat in de muur ontstaat moet deze weer hersteld worden door stenen (bouwstoffen). Bijvoorbeeld na een operatie zijn vooral veel eiwitten nodig.

Koolhydraten is vooral een brandstof. Deze zitten vooral in aardappelen als zetmeel en in jam als suiker.

Vetten dienen vooral als brandstof, maar kan ook dienen als bouwstof en reservestof. Er zijn goede en slechte vetten. Voor je gezondheid is het belangrijk dat je voeding zo min mogelijk (verkeerde) verzadigde vetten bevat. Verzadigde vetten verhogen het cholesterolgehalte in het bloed en dat vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Onverzadigde vetten (goede vetten) zorgen er juist voor dat het cholesterolgehalte daalt. Voorbeeld van onverzadigde vet is vet uit vis.

Vitamines beschermen het lichaam tegen vrije radicalen en kan als bouwstof dienen. Als er te weinig vitamines worden genuttigd kan dit een ziekte als gevolg hebben.

Mineralen zijn zouten die het lichaam nodig heeft om goed te functioneren. Als hier een tekort van optreedt kunnen er vele klachten ontstaan.

Voedingsvezels zijn ook erg belangrijk om binnen te krijgen. Vezels zorgen voor een vol gevoel. Niet onbelangrijk bij mensen die willen afvallen. Daarnaast prikkelen ze de darm wat de peristaltiek bevorderd. Dit heeft een goed effect op de stoelgang.

Water is iets waar een mens maar een korte tijd zonder kan. Het lichaam bestaat ongeveer voor 70% uit water. Het dient voornamelijk als vervoermiddel.

 

Een paar tips om 2020 gezond te beginnen.

-Drink minimaal 1.5 liter water per dag. (Ruil frisdranken in voor water)

-Nuttig voldoende vezels.

-Eet zo weinig mogelijk bewerkte voedingsmiddelen. (Ruil een suiker klontje bijvoorbeeld in voor honing, dit is onbewerkte suiker)

-Eet voldoende groenten en fruit. Als dit niet lukt klik hier!

-Beweeg elke dag minimaal 60minuten.

 

 

Wij wensen u een prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!!


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.